REGNEDRENGE I STRÆKZONEN

nlp-huset-2-11

Talknusere skønt forenet af undervisning i rundkreds, rollespil og helt nye måder at kommunikere på. Det lyder som noget af en udfordrende opgave. Ikke desto mindre kastede uddannelsesleder Lise Jonassen sig ud i at præsentere regnedrenge og -pigerne for NLP, da hun sammen med NLP Huset lavede et par moduler, der skulle omhandle personlige udviklingsværktøjer i BDOs efteruddannelsesprogram ”Væksthus for medarbejdere”.

– Jeg havde fuld tillid til Lene og Ove. De tog udfordringen op med konsulentopgaven. De arbejder ikke med lektionsplaner og fast pensum, men fornemmer undervejs, hvad der sker i rummet, og tilpasser undervisningen til det. Det er en af deres styrker.

Lise forklarer, hvorfor valget faldt på NLP Huset som samarbejdspartner, da der skulle skrues efteruddannelse sammen for revisionsfirmaet BDOs ansatte. – Der er en overordnet ramme med gode tanker bag og ikke nogen form for minutplanlægning. Når de har undervist 5 hold, er der ikke 5 hold, der har fået samme undervisning, siger hun.

Skepsis og hokus pokus
Fordommene om, at revisorer måske vil finde øvelser, hvor man skal forestille sig farvede cirkler og lave gulvøvelser, lidt for meget hokus pokus, har en lille smule hold i virkeligheden. – Det er ikke altid de nemmeste arbejdsbetingelser for Lene og Ove som konsulenter. Pludselig skal deltagerne lære om kommunikation og lave rollespil.

Men NLP er også meget andet, og der er ingen, der får trukket noget ned over hovedet. Flere af kursusdeltagerne lægger da som regel også ud med at se tingene an og være lidt besværlige og flere kæmper imod. De vil ikke være de første til at vende sig.

– Når den første skepsis har lagt sig og der bliver løsnet på slipset, så synes de, det er sjovt. Så giver gruppen ligesom grønt lys, og folk er generelt glade, positive og synes, det er spændende. Men der er ingen tvivl om, at kursisterne bliver tvunget ud af deres normale komfortzone og hevet over i strækzonen af Lene og Ove.

Hvad skal en revisor med NLP?
Men hvorfor skal revisorerne hos BDO overhovedet arbejde med kommunikation og personlig udvikling? Ifølge Lise er svaret indlysende. Vi har mange små og mellemstore kunder, som lægger meget hjerteblod i deres forretning. Derfor er det vigtigt, at de bliver mødt af en forståelse for det og ikke mindst af en god dialog med vores revisorer. Kunden må gerne sidde tilbage med følelsen af:

”Carsten, min revisor, går op i mig og min virksomhed”, siger hun.

Del denne blog:

Tidligere artikler

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev