Pernelle Rose

CV

  • 2017 – 2020 Ph.d.-stipendiat på Aarhus Universitet – DPU/Danish School of Education. Afhandlingen ”Samtalegrupper for børn med skilte forældre. Social repræsentations teoretiske analyser af samtalegrupper på danske skoler” blev forsvaret december 2020.

  • 2013 – 2015 Kandidat i pædagogisk psykologi – Aarhus Universitet, DPU Speciale: ”Samtalegrupper for skilsmissebørn i skoleregi. Et krydsfelt mellem pædagogik og terapi?” Bedømt til karakteren 12.

  • 2008 – 2012 Certificeret Familie- og parterapeut MPF – Kempler Instituttet samt Dansk Familieterapeutisk Institut

  • 2003 – 2004 Efteruddannelse i Gruppemetoden – Den Sociale Højskole v/ Kenn Heap og Peter Mortensen 1991 – 1994 Pædagog fra Albertslund Pædagog Seminarium

Erhvervserfaring

2021 – nu Ekstern lektor på Aarhus Universitet/DPU, afdelingen for pædagogisk psykologi. En del af forskningsprojekt om børn og unges perspektiver på trivsel i SFO, fritidshjem og klubregi – et samarbejde mellem AU og BUPL v/ tovholder lektor Kirsten Elisa Petersen.

2021 – nu Reviewer på internationale tidsskrifter (Frontiers) samt danske tidsskrifter (Nordiske Udkast) og bøger.

2020 – nu Udvikling af kurser, undervisning og uddannelser (samtalegruppeleder) om skilsmisse samt om anbragte børn og unge i kommunal og privat regi. Vejleder på hovedopgaven ved psykoterapeutuddannelsen på KP.

2020 – nu Familieterapeut i Ballerup Familiehus – deltidsansat.

2016 – 2017 Bachelorvejleder ved Pædagoguddannelsen København – Campus Carlsberg

2015 – 2017 Gæsteunderviser ved Pædagoguddannelsen København – Undervisning i det tværfaglige modul

2014 – nu Medlem af Censorkorpset på Den Ny Pædagoguddannelse 2008 – 2017 Familieterapeut i Ballerup Familiehus. Tværfagligt forbyggende arbejde med sårbare gravide og mødre i projekterne Ung mor og Tidlig indsats.  Helhedsorienteret terapeutisk indsats, hvor relationsarbejdet mellem forælder og barn er det bærende element i behandlingen. Behandlingen består af gruppeterapi, parterapi og individuel terapi. Derudover har jeg deltaget i en task force med fokus på at opkvalificerer Ballerup Kommunes indsatser for familier i skilsmisse. Projektet blev støttet af Egmont Fonden og implementeret i Familiehuset i 2016-2018.

2002 – 2007 Konsulent ved De 4 Årstider – Netværkssted for anbragte og tidligere anbragte børn og unge. Jeg har arbejdet med de unges forståelse af egen opvækst igennem gruppeforløb samt støttet dem i at arbejde med deres egne livshistorier og familiekonstellationer. Derudover har jeg arbejdet med efterværnsforløb, caféaftner og åben rådgivning.

2000 – 2002 Afdelingsleder ved Emdrupgård skole- og behandlingshjem 2000 Pædagog ved Frederiksholm Akutinstitution

1994 – 1999 Støttepædagog i støttepædagogkorpset ved Lokalcenteret Ryvang. Arbejdet i børnehaven Æbelø, ud fra filosofien ”mild specialisering”, hvor målet er at inkludere forskellige børn med diagnoser i børnehavens almindelige rammer.

Kurser

”Mentalisering” Længerevarende kursusforløb i Ballerup Familiehus. ”Circle of security” Arbejdsmodel der bygger på tilknytningsteori v/Ida Brandtzæg og Stig Torsteinson, psykologer og specialister i børne- og ungdomspsykologi.

”Tidlig indsats” Observation af spædbørn og småbørn og den tidlige forældre/barn kontakt v/ Anna Rosenbeck, specialist i børnepsykologi og supervision.

”Tidlig tilknytning” Margareta Brodén, psykolog og specialist i spædbarnsterapi. Diverse kurser inden for tidlig tilknytning, relationsarbejde og mentalisering. Supervision hos Margareta Brodén siden 2008.

”Sorg og krise” v/ Børneringen

”Friluftsliv” v/ LFS – 8 dages outdoor kursus i Wales på Dolygaer Outdoor Education Center.

”Mindfullness” v/ Hanne Frøyer

Andre aktiviteter

Medlem af forskningsprogrammet Nordisk Netværk for Barnelivsforskning fra 2017. Hvert år samles forskere fra de nordiske lande og udveksler samt udvikler viden og faglige perspektiver på forskning i børns liv. Medlem af Dansk Psykoterapeutforenings Etikudvalg (2021), hvor jeg rådgiver og sparre omkring sager, der berører etiske dilemmaer og problemstillinger.


Medvirket i DRs programrække om positive samspil og konfliktløsning børn og voksne imellem af Grete Krag Müller. Programmerne er udarbejdet af redaktør Kirsten Emborg og tv-tilrettelægger Marie Darger, og er fortsættelsen af programmerne ”Nyfødt”.


Idéudvikler for DR-udviklingsafdeling på programmerne ”Fædre og spædbørn” i samarbejde med chefpsykolog Svend Aage Madsen.

Publikationer

Rose, P. (2023). Samtalegruppe for børn og unge. Akademisk Forlag. Under udarbejdelse.

Rose. P. (2022). Relationsteorien – det kuperede landskab i barnets intersubjektive tilblivelse (in press). I: Testmann, L. &

Lund, A.S. (red.), Udviklingspsykologi for pædagoger. Hans Reitzels Forlag.

Rose, P. & Ness, O. (2022). Balancing Children´s Emotions and Everyday School Life: A Qualitative Study of Children´s Experiences with Divorce (In press). Journal of School Health.

Rose, P. (2021). ´At lede efter Klumpen`- Et analytisk afsæt til at udforske følelseshåndtering for børn i skilsmisse. Nordiske Udkast, årgang 49, nr. 1, p.95-114.

Rose, P. (2021). “ Det er sjovt, hvor forskellige man er, selvom man er ens med sin skilsmisse” – en undersøgelse af børns oplevelser med samtalegrupper for skilsmissebørn. Barn – Forskning om barn og barndom i Norden, 39, 2-3, p.105-120.

Rose, P. & Winther-Lindqvist, D. (2021). Analysing Professionals Social Representations and Defensive Tastics when Legitimising Conversation Groups in Schools. Papers on Social Representations – Threads of Discussion, Vol. 30, 2, p.1-28.

Rose, P. (2020). Samtalegrupper for børn med skilte forældre. Social repræsentations teoretiske analyser af samtalegrupper på danske skoler. Ph.d. afhandling i pædagogisk psykologi på DPU, Aarhus Universitet.

Rose, P. & Suhr, A. (2020). Samtalegrupper for børn og unge i sorg eller skilsmisse. En litteraturgennemgang af skolebaserede interventioner. Arts, Aarhus Universitet.

Rose, P. (2020). Tidlig forbyggende indsats i spændingsfeltet mellem omsorg og kontrol. I: Sieling, V.J. & Cecchin, D. Pædagoger kompetencer i bevægelse. Akademisk Forlag.

Falk Hansen, N. & Rose, P. (2018). Æstetikken i pædagogikken – en genvej til demokrati og mangfoldighed.
Kognition & Pædagogik, 28. Årgang, nr. 109.

Dr. Charlotte von Bülow

Mød underviserne på forskningsmodulerne

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev