STYRK DIT NÆRVÆR MED DETTE RÅD (1. RÅD UD AF 3)


Skrevet 3. januar 2021 af Lene Bredahl

Nærvær: Hvis du søger henimod det, vil du opleve at du får det bedre med dig selv og andre. Du kommer tættere på det, du drømmer om. Og du vil opleve at tingene bliver anderledes. 

Anderledes? Hvordan? Hvordan er det muligt?

Når vi er fuldt til stede her og nu med de mennesker, vi omgiver os med, er det som om, at vores bevidsthed bliver større. Vi trækker ikke kun på vores logik med vores bevidste “jeg”, men også på alt det usagte, som vi føler og fornemmer hos os selv og andre.

Uanset om du er coach, terapeut, underviser eller har en anden jobfunktion (ja, måske er du uden job), så kan du træne dig selv i at bruge dit nærvær aktivt.

Jeg, Ove Schroll, partner i NLP Huset, bruger nærværet med kursisterne meget bevidst, når jeg underviser på NLP uddannelserne. Der er mange, som gennem min mange år som underviser har undret sig over, hvad jeg egentlig gør.

Jeg lytter efter det, der sker i rummet

At lytte er at give andre personer nærvær. Det er gennem lytning, jeg strukturerer det, jeg vil sige. Jeg mærker og ser, hvad der sker i rummet. Det er vigtigt at kunne blive ved med at lytte, selv om det er anstrengende.

Når jeg underviser, er jeg til stede i interaktionen, og alle private tanker er væk. Jeg taler bare, og lytter efter hvad jeg selv siger. Det lyder måske underligt, men jeg siger det, som min organisme mener er rigtigt at sige på et tidspunkt. Hvis jeg siger noget dumt, korrigerer jeg mig selv bagefter.

Hvis jeg skal sætte ord på, handler det meget om at turde slippe kontrollen. Tro på, at man ved at se og lytte til, hvad der sker i rummet, kan skabe læring og forandring sammen med andre mennesker. Jeg kan stoffet så godt, at jeg kun har fokus på kursisterne, og hvordan de tager imod stoffet. Faktisk bliver jeg helt “høj” af tilstanden og det, der sker.

Sådan giver jeg slip

Jeg har for 40-50 år siden lært mig selv at meditere. Ja, det er lang tid siden… Det sidder der, et eller andet sted, stadigvæk. Nu kan jeg nøjes med en gang imellem at lukke øjnene i 10 minutter for at komme ind i en meditativ tilstand. Jeg gør mig selv tankeløs. Men jeg oplever også den samme ikke-tænkende tilstand ved min store fritidsinteresse, kite-surfing.

Et råd

Her kommer en øvelse til at få en meditativ frigjort følelse, hvor du får færre tanker – ja, måske bliver du ligefrem helt tanketom:

Øv dig i at holde vejret: En gang, to gange, tre gange måske. Jo flere gange, du prøver, jo lettere bliver det. I starten er det rigtig svært. Du vil opleve, at du kan holde vejret i længere tid af gangen. Overdriv nu ikke (10 minutter er vist max. grænsen, inden besvimelse).


De
bedste hilsner

Ove Schroll og Lene Bredahl

 

P.S. De næste uger får du råd 2 og 3 – følg evt. også med i vores nyhedsbreve, som du kan tilmelde dig her


Skriv et svar