Jeg kan ikke tåle at blive stresset igen

En del mennesker, der har prøvet at gå ned med stress en eller flere gange, kan sige dette til sig selv: “Jeg kan ikke tåle at blive stresset igen”.

Nogle får ikke den rigtige hjælp, hvis de er stressramte, og de ved ikke, hvordan de fremover skal håndtere en stresset periode.

Det er et problem, hvis du gør alt for at undgå stress. For hvis du aldrig bliver udsat for stress, falder dit nervesystem så meget til ro, at du faktisk får problemer med at klare det svære.

Vi har brug for at blive udfordret en gang imellem

I virkeligheden har vi brug for at blive udfordret af opgaver, som indimellem er på grænsen af, hvad vi tror, vi kan. Vi kan selv – eller med den rette hjælp – lære at styre vores nervesystem og hjerne og optræne robusthed.

På den ene side skal vi lære at komme op i gear og få mobiliseret energi til at klare opgaverne. På den anden side kan vi lære at trykke på den indre “bremse”, så vi kommer ned i gear og bliver rolige og afslappede indimellem. Det sidste er typisk det, der der kan volde problemer.

Vi kan klare livets udfordringer

Ifølge den amerikanske psykolog Kelly McGonigal har man undersøgt sammenhængen mellem, hvordan menneskers indstilling er til stress – og hvor gamle de bliver.

Tror vi på, at stress er farligt, og undgår vi det så vidt muligt, er der en statistisk tendens til at dø tidligere end mennesker, der ser stress som en naturlig del af livet.

Kelly McGonigal understreger i TED-talken “How to make stress your friend” (2013), at vi selv kan gøre noget. Vi kan vælge at tro på, at vores krop kan holde til at klare livets udfordringer.

Hvis du tænker, at dine stress-tegn fra kroppen (fx hjertebanken) er med til at hjælpe dig med at blive kampklar, vil din krop reagere mere hensigtsmæssigt og rent faktisk bedre kunne klare at være i en midlertidig stresstilstand.

Kelly McGonigal kommer med en anden vigtig pointe:

I stress kan vi søge forbundethed med andre

Når vi går efter et meningsfuldt mål og oplever (en rimelig mængde) stress, som vi tror, vi kan håndtere, vil der ske dette: Hormonet oxytocin udløses, der giver os lyst til at forbinde os med andre og søge støtte og glæde. Når vi føler os forbundne, virker det positivt tilbage på hjertet og hjernen. Vi bliver stærkere…

Se den inspirerende TED-talk lige her (og overvej lige, om du har brug for at gentænke dit syn på stress):

Det er dog værd at pointere, at kronisk stress IKKE er godt for hverken krop eller sjæl…

Bedste hilsner

Ove Schroll og Lene Bredahl

Kig eventuelt på en af vores grundlæggende NLP-uddannelser, hvor du kan vælge at arbejde med stress eller andre problematikker.

Del denne blog:

Tidligere artikler

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev